Riga

Tänkte rapportera lite om hur det går för oss här i Riga Så jag och Martin ska summera resan och händelser som känns värda att berätta om, tyvärr så har vi ingen Kamera med oss så det blir inga bilder.

RESAN
Torsdagen tog vi bussen kl 4 från Skellefteå till Umeå. Vi skulle gå och käka på Döner kebab då jag träffar Madde, hon skulle tydligen spela upp en teater med skolan varför hon inte var i Lycksele, hon frågade vad jag skulle göra i Riga, "Supa och gå på strippklubb" svarade Alle, sen gick vi, jag fick en rätt så sned blick av henne.

Sen bar det av mot bussen till stockholm, det var en bussresa som tog hela natten, vi spelade lite kort och försökte sova så gott det gick.

I stockholm blev det nån timmes väntan på bussen till Nyköping. Väl i Nyköping åt vi lunch på macdonken och en slutsats att nyköping inte var nått att hurra för efter mitt första intryck, vi dissade nyköping och tog en tidigare buss Till skavsta flygplats där vi fick sitta och vänta i 9 timmar innan flyget gick, d va rätt drygt faktiskt.

Flyget tog bara någon timme innan vi var framme, sen tog vi en buss Till Stockmann (ett köpcentrum) och där vi gick den korta biten till vårat vandrarhem (Old town Hostel & Backpackers Pub) Ett jättemysiht vandrarhem med spännande och trevliga människor från hela världen.

Några exempel på spännande personer vi träffat:
Tyskar som studerar i Sverige

Dallas, en kanadensisk tjej som arbetar som Lärare i Gävle

Oscar, Argentinsk ekonomijournalist

Vänsterextremistisk luffarbrud som varit hemlös i 2 år och rest runtr i hela världen, hon verkar gilla att släppa ut minkar också

Toktrevlig personal

Läskiga tiggare, den värsta är tjejjen som kommer fram och gråtandes ber om pengar till bussen, och svär åt en om man inte ger (eller ger för lite)
Det som är bra med att hon är otrevlig ära att man inte har dåligt samvete efteråt.
Vissa tiggare som sitter på gatan ger mig en klump i magen bara av att se dom, dom ser så sorgsna ut.

Sett och Gjort
Vi har inte bara festat då vi varit här (iaf inte jag & Martin) även om spriten e billig så gör vi faktiskt annat. I går gick vi och tittade i en stor kyrka (Dome church)
och i dag gick vi på (the latvian museum of war) Martin var jätteglad eftersom han gillar sånt, det var en utställning om krigen i lettland genom tiderna. Mycket bilder, prylar, vapen, uniformer och medaljer.  Sånt som martin gillar, han är numera nördstämplad.

Det finns ett stort utbud av shopping, men vi har inte handlat något, men hade jag haft mer pengar hade jag gjort det, gillar kläderna här,

Här finns även baltikums största markned, en enorm marknad med kläder och skor samt gammla zeppelinarhangarer som specialicerar sig på olika råvaror såsom grönsaker, kött, fisk, och mjölkprodukter. Jättecharmigt var det iaf :)

Det finns även ett enormt restaurangutbud, även om vi i början av resan åt på Macdonalds och Hesburger (typ frasses) Men i dag så åt vi lunch i en restaurang som låg i en källare vid svenska porten, derar pastatalrik var underbar, vi gick även på Café och in på en cafe/resturang/pub/bar som låg 10 våningar upp så man hade en underbar utsikt över Riga, Vi har dock inte besökt resturangen som är 26 våningar högt upp. Vi åt iaf en trevlig middag för 2 där och vår servitör hade bott i göteborg så han kunde tala lite svenska.

Vi har även besökt ett par tattueringstudios för många var sugna på att tattuera sig, men jag tror att dom tyckte att det var för dyrt (int för att det var dyrare än i sverige men iaf)

Dom spanade även efter strippklubbar men dom verkar inte vara sugna på att betala inträde fattar inte hur dom tänker) Jag slutade orka bry mig eftersom att jag inte har något intresse av dom klubbarna (av någon konstig anledning)

Mittemot vandrarhemmet har vi en klubb som heter Depo som spelar mycket alternativ musik som rock och punk, andra kvöllen vi var här spelade ett jättebra band samt ett punk /ska band, vi Moshade en del, d va kul :)

Jag har hört att det är spelning där i kväll och det ser ut som det också då det står folk utanför, kikar nog kanske in där senare.

Annars har det blivit en del fest, och en del whiskey (gillar det skarpt)

Vi bor i ett rum med 12 sängar men det bor bara 7 pers här just nu. med dusch och toalett, I källaren finns ett gemensamt kök, bastu, toalett, tvättmaskin och torktumlare

Det är så sjukt fint här i gammla stan, och jättemycket poliser, med dom verkar mest patrullera i dförebyggande syfte för vi har inte haft några problem alls, varken med polisen eller bråkiga typer, Jag trodde det skuklle vara perversa gubbar och horor överallt, men dom håller sig till specialla undergroundklubbar som tar överbetalt för att servera avslagen öl, samt scamar dig om du betalar med kort,

Här finns en del konstiga regler, sosom att man inte får gå på gräset, martin e rätt upprörd över detta, men som grässluttningsälskande Punkare så är det förståeligt, men parkerna e riktigt fina, även om man får gå på stenläggningen.

Man får röka på vissa krogar, det gillar rökarna som är med på resan (dvs alla utrom jag) fast jag har aldrig haft något problem med folk som röker i min nVrhet, sen smygröker man ju själv ibland.

.... Nu gick Alle in på Toaletten för att spy..... Mysigt

I morgon är sista dagen vi hinner göra något, eftersom att vi åker så tidigt på fredagmorgon.
Jag och martin tänkte försöka ta oss en bit utanför riga för att kolla in slummen, det kan bli spnnande, sen ska vi göra lite shopping  :) Weee!!

Jag har tappat bort ett örhänge, det finns en lustig historia bakom det, det har med en duschutrymme som använts till nått helt annat och en lampa som släcktes från utsidan... kanske hittar igen det om jag har tur, men det ser mörkt ut..

Det var allt just nu iaf, kanske skriver mer i morgon, nu ska vi mysa och chilla, jag vill ha godis så jag bör försöka övertala martin om detta....

BYE BYE FROM RIGA IN LATVIA
// Ma(r)tilda

Riga 23-30 oktober

Okey, reser till riga med Martin Alle & Sebbe den 23e, kan bli rätt fränt...

Den STORA frågan: VILKA SKOR??
Martens med stålhätta så jag kan sparka ihjäl alla pervon som finns (tänker mig att Lettland är som Polen)
Vita kängor som matchar min vita kavaj som jag troligast har med mig (jag är fåååfäng)

vi är 4 pers som delar på EN väsla som max får väga 15 kg så jag kan inte ta med båda paren